Oedeemtherapie

Door een stoornis in het lymfestelsel wordt overtollig weefselvocht onvoldoende afgevoerd. De vochtophoping in de huid en onderliggende weefsels, veroorzaakt klachten zoals (pijnlijk) zwelling, vermoeidheid, een zwaar gevoel, pijn, beperkingen in de beweging, huidafwijkingen, infecties en stijfheid. Om het lichaam te helpen het overtollige vocht te verwijderen, zijn verschillende behandelmethodes geschikt. Voor een maximaal effect past de oedeemtherapeut vaak meerdere methodes toe die samenvallen onder de noemer oedeemtherapie.

Lymfedrainage

Een belangrijk onderdeel van de oedeemtherapie is lymfedrainage. Lymfedrainage is een natuurlijke functie van het lichaam, maar bij sommige mensen werkt deze functie minder goed. Bijvoorbeeld na een ongeval, operatie, ziekte of stress. De oedeemtherapeut kan dit proces door middel van rustige zachte massage normaliseren. Bij lymfedrainage wordt ritmisch een heel zachte, spiraalvormige druk uitgeoefend op de lymfeklieren en lymfebanen, waarbij de richting wordt bepaald door de stroomrichting van het lymfestelsel.

Behandelbare klachten * Lymfoedeem * Post-traumatische en post-operatieve oedemen * Bloedcirculatiestoornissen, bv. open wonden * Keel-, neus- en ooraandoeningen, bv. chronische bijholte- en slijmvliesontsteking * Verstuikingen of bloeduitstortingen

De behandeling kan bestaan uit: * Voorlichting/ adviezen * Manuele lymfedrainage ad modum Vodder * Compressietherapie (d.m.v. zwachtels en elastische kousen) * Tapen (lymfetaping) * Oefentherapie * Ademhalings- en bewegingsoefeningen * Littekenbehandeling

Wat voor resultaten kunt u bijvoorbeeld verwachten?

Door de verbeterde afvoer van weefselvocht vermindert de druk in het oedeemgebied. Het strakke gevoel, al dan niet pijnlijk, wordt minder of verdwijnt en u kunt weer beter bewegen. De afgenomen druk en het verdwijnen van het weefselvocht bevorderen ook de genezing van wonden en verminderen de vorming van littekenweefsel. Wat kunt u zelf doen?

Sport en beweging stimuleren de lymfvaten om vocht af te voeren. Wandelen, zwemmen en gymnastiek (onder deskundige begeleiding) zijn zeer geschikt. Sporten die leiden tot overbelasting of sporten met veel plotselinge bewegingen (bijvoorbeeld squash) zijn af te raden. Vermijd liever zware en langdurige lichamelijke inspanning. De oedeemtherapeut kan u specifieke bewegings- en ademhalingsoefeningen aanleren die de afvoer van lymfevocht bevorderen.

Bij veneus oedeem helpen de kuitspieren om het bloed – tegen de zwaartekracht in – richting het hart te pompen. Met het bewegen van de kuitspieren stimuleert u dus de afvoer van bloed en vocht. Wandelen of fietsen, in combinatie met therapeutische elastische kousen, geeft verlichting. Voorkom lang staan of zitten en pas op met wondjes! Wandelen is beter dan fietsen ivm het aanzetten van het veneuze voetpompmechanisme.